Ιστορίες Διατροφής

Διαβάστε τις ιστορίες των φίλων
του LoveMyKilos ή στείλτε
τη δική σας στο:

stories@lovemykilos.com

Love My Kilos | Το μενού του καύσωνα
Οι αντοχές μας δοκιμάζονται σκληρά αυτές τις μέρες λόγω των υψηλών θερμοκρασιών. Το ίδιο και αυτές του οργανισμού μας που χρειάζεται στήριξη για να αντιμετωπίσει την «επίθεση» του καύσωνα. Κάποιες αλλαγές στην διατροφή και την καθημερινότητά μας, μπορούν να λειτουργήσουν σαν προστατευτική ασπίδα απέναντι στην αφυδάτωση, την εξάντληση ή την θερμοπληξία που συχνά πάνε «πακέτο» με τον καύσωνα. Πρέπει να γνωρίζετε ότι σε περιόδους έντονης ζέστης το ζητούμενο είναι να χαμηλώσουμε τον εσωτερικό θερμοστάτη του σώματός μας, να διατηρήσουμε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία που είναι απαραίτητα για τις ζωτικές λειτουργίες και την ευεξία μας και φυσικά, να αποφύγουμε την αφυδάτωση.
μενού καύσωνα,
419
post-template-default,single,single-post,postid-419,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,side_menu_slide_from_right,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Το μενού του καύσωνα

Οι αντοχές μας δοκιμάζονται σκληρά αυτές τις μέρες λόγω των υψηλών θερμοκρασιών. Το ίδιο και αυτές του οργανισμού μας που χρειάζεται στήριξη για να αντιμετωπίσει την «επίθεση» του καύσωνα. Κάποιες αλλαγές στην διατροφή και την καθημερινότητά μας, μπορούν να λειτουργήσουν σαν προστατευτική ασπίδα απέναντι στην αφυδάτωση, την εξάντληση ή την θερμοπληξία που συχνά πάνε «πακέτο» με τον καύσωνα. Πρέπει να γνωρίζετε ότι σε περιόδους έντονης ζέστης το ζητούμενο είναι να χαμηλώσουμε τον εσωτερικό θερμοστάτη του σώματός μας, να διατηρήσουμε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία που είναι απαραίτητα για τις ζωτικές λειτουργίες και την ευεξία μας και φυσικά, να αποφύγουμε την αφυδάτωση.

Τι συμβαίνει στον οργανισμό μας όταν αφυδατώνεται

Η απώλεια υγρών από το σώμα μας και η ανεπαρκής αναπλήρωσή τους μπορεί να προκαλέσει αφυδάτωση. Τα κοινά συμπτώματά της είναι κόπωση, αδυναμία και έντονη δίψα, ενώ εάν δεν αντιμετωπιστεί μπορεί να προκαλέσει και ναυτία, ζάλη, κράμπες, ακόμη και αποπροσανατολισμό. Να επισημάνουμε ότι οι επιπλοκές της αφυδάτωσης στις ευπαθείς ομάδες, είναι πιθανό να οδηγήσουν σε σοβαρότερα προβλήματα γι αυτό και θα πρέπει να υπάρχει πάντα έγκαιρη ενημέρωση του γιατρού τους.

Η διατροφή-ασπίδα στην ζέστη

Μια ελαφριά και ισορροπημένη διατροφή, θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε τις υψηλές θερμοκρασίες, ενώ είναι προτιμότερο να την ξεκινήσετε εγκαίρως, προτού δηλαδή νιώσετε εξάντληση ή έντονη δίψα.

  • Τι να προτιμήσετε :

– Δροσερό νερό. Η ποσότητα που χρειάζεται ο καθένας εξαρτάται από διάφορους παράγοντες (φύλο, ηλικία, βάρος, δραστηριότητα κλπ) όμως σαν γενικό κανόνα να θυμάστε ότι σε περιόδους καύσωνα 10 ποτήρια νερού είναι απαραίτητα.

– Δροσερά υγρά και ροφημάτων. Εκτός από το νερό καλό είναι να πίνετε φυσικούς χυμούς φρούτων (χωρίς ζάχαρη), πράσινο τσάι, μεταλλικό νερό, γάλα με χαμηλά λιπαρά. Δοκιμάστε και νεράκι με δυόσμο, μια φέτα λεμόνι και δύο παγάκια μέσα!

– Φρούτα (πεπόνι, καρπούζι, γκρέιπφρουτ, σταφύλια).

-Λαχανικά  (αγγούρι, ντομάτα, κολοκυθάκια, σέλινο και πράσινες σαλάτες).

– Γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά.

– Ψητά ψάρια με σαλάτες.

– Σούπες λαχανικών και ψαρόσουπες (αφού τις αφήσουμε να κρυώσουν ελαφρώς).

– Ζελέ χωρίς προσθήκη ζάχαρης.

– Μικρά και συχνά γεύματα.

  • Τι να αποφύγετε:

– Τα τηγανητά, τα αλλαντικά και τα λιπαρά φαγητά (γιατί χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να ολοκληρωθεί η πέψη τους με συνέπεια ο οργανισμός μας να «υπερθερμαίνεται»)

– Τη χρήση μπαχαρικών που «βαραίνουν» τα μαγειρευτά φαγητά

– Τον καφέ και τα ανθρακούχα αναψυκτικά που περιέχουν καφεΐνη (γιατί είναι διουρητικά και επιταχύνουν την αφυδάτωση του οργανισμού)

– Το αλκοόλ (γιατί αφυδατώνει τον οργανισμό)

– Την έντονη γυμναστική (αν ανήκετε στους τυχερούς που μπορούν να αποδράσουν σε κάποια παραλία, αρκεστείτε στο κολύμπι ή στα θαλάσσια σπορ αποφεύγοντας τις ώρες που ο ήλιος καίει)

– Τα μεγάλα γεύματα τις μεσημεριανές ώρες. Το πρωινό και ένα βασικό γεύμα νωρίς το απόγευμα ή το βράδυ, είναι προτιμότερα σε περιόδους καύσωνα. Το μεσημέρι περιοριστείτε σε δροσιστικά φρούτα, λαχανικά και άπαχα γαλακτοκομικά.

Tο μενού του καύσωνα

Οι διατροφικές ανάγκες του κάθε ανθρώπου είναι εντελώς προσωπική υπόθεση και καθορίζονται από πολλούς παράγοντες. Για παράδειγμα κάποιος που είναι υποχρεωμένος να εργάζεται σε εξωτερικό χώρο κατά την διάρκεια του καύσωνα, έχει άλλες ανάγκες από κάποιον που βρίσκεται σε διακοπές ή χαλαρώνει στη δροσιά του σπιτιού του. Το ίδιο ισχύει και για τις λεγόμενες ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού (μωρά, έγκυες, ηλικιωμένοι, άνθρωποι με καρδιοαναπνευστικά προβλήματα, ασθενείς με ανοσοκαταστολή κ.α.) που ειδικά τις περιόδους με υψηλές θερμοκρασίες πρέπει να είναι πολύ προσεχτικοί και να συμβουλεύονται τους γιατρούς τους.

Το μενού που ακολουθεί, είναι ενδεικτικό και απευθύνεται σε ανθρώπους μέσης ηλικίας, χωρίς προβλήματα υγείας που δεν εκτίθενται στον ήλιο και τον καύσωνα λόγω εργασίας. Μπορείτε να διαλέξετε μία από τις προτεινόμενες επιλογές, σε κάθε γεύμα.

ΠΡΩΙΝΟ
Γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά
Γάλα με δημητριακά
Τοστ με τυρί χαμηλών λιπαρών
Φρουτοσαλάτα
Φυσικός χυμός και φρυγανιά με μαρμελάδα
Κουλούρι Θεσσαλονίκης

ΣΝΑΚ (ΠΡΩΙ ΚΑΙ ΑΠΟΓΕΥΜΑ)
Φρούτο
Ζελέ χωρίς ζάχαρη
Πράσινο τσάι
Γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά

ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ
Κρύα σούπα (όπως αυτή που σας προτείνω σήμερα)
Ψητό ψάρι με σαλάτα ή βραστά λαχανικά
Ρύζι ανακατεμένο με γιαούρτι
Ντάκος με παξιμάδι, ντομάτα και λίγη μυζήθρα ή ανθότυρο
Πατατοσαλάτα με γιαούρτι χαμηλών λιπαρών
Ψητά μανιτάρια με τυρί κότατζ ή ανθότυρο
Ένα πιάτο λαδερό με μία φέτα ψωμί
Καρπούζι και πεπόνι

ΒΡΑΔΙΝΟ

Κρύα σούπα (όπως αυτή που σας προτείνω σήμερα)
Τονοσαλάτα
Ελαφριά μακαρονάδα με κόκκινη σάλτσα και λίγο τριμμένο τυρί
Ένα καλαμάκι κοτόπουλου με ψητά λαχανικά
Μία πράσινη σαλάτα
Φρούτα
Γιαούρτι με μέλι

TIPS

  1. Αποφύγετε την έκθεση στον ήλιο και φορέστε οπωσδήποτε καπέλο, αντιηλιακό και ελαφριά ανοιχτόχρωμα ρούχα
  2. Κάντε συχνά χλιαρά ντουζ
  3. Αναζητήστε κλιματιζόμενους χώρους και περιορίστε τις άσκοπες μετακινήσεις
  4. Κάντε ένα τηλεφώνημα ή περάστε μια βόλτα από τους δικούς σας ανθρώπους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.

Κωνσταντίνος Χαρδαβέλλας

Διαιτολόγος-Διατροφολόγος BSc King’s College London
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας PG University of Liverpool

Online υπηρεσίες δίαιτας, διατροφής και ψυχολογίας της διατροφής
email: info@lovemykilos.com,  (+30) 6982 953 783 (Ελλάδα), (+357) 99 614 328 (Κύπρος)

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς την έγγραφη άδεια του διαχειριστή του lovemykilos.com.cy